02/28 2013
Wymagania na pracę klasową "Figury geometryczne" dla klasy 4-tej (matematyka)
- Odsłony: 6048
Wymagania na pracę klasową Figury geometryczne w klasie czwartej
(IVa - 11 III 2013, IVb - 12 III 2013)
Uczeń umie:
- rozpoznawać podstawowe figury geometryczne (prosta, półprosta, odcinek, łamana – otwarta i zamknięta),
- rysować (kreślić) podstawowe figury geometryczne (wymienione wyżej),
- rozpoznawać proste prostopadłe i równoległe oraz odcinki prostopadłe i równoległe,
- rysować (kreślić) proste i odcinki prostopadłe / równoległe na papierze gładkim (z wykorzystaniem linijki, ekierki),
- zamieniać jednostki długości,
- mierzyć długości odcinków,
- rysować (kreślić) odcinki o danej długości,
- mierzyć długość łamanej, kreślić łamana o danej długości,
- rozróżniać rodzaj kątów, kreślić kąty różnego rodzaju,
- mierzyć kąty za pomocą kątomierza,
- kreślić kąty o danej mierze (z użyciem kątomierza),
- obliczać miary kątów wklęsłych,
- nazwać wielokąt na podstawie jego cech,
- narysować wielokąt o danych cechach,
- na podstawie rysunku określać punkty należące i nienależące do wielokąta,
- rysować (kreślić) kwadrat i prostokąt o danych wymiarach,
- obliczać obwód prostokąta i kwadratu, obliczac obwód dowolnego wielokąta,
- obliczac bok kwadratu przy danym obwodzie,
- obliczać jeden z boków prostokąta przy danym obwodzie i długości drugiego boku,
- wyróżniać okrąg i koło spośród różnych figur geometrycznych,
- wskazywać poszczególne elementy w kole i okręgu,
- rysować (kreślić) koło i okrąg o odpowiednim promieniu / średnicy,
- rysować (kreślić) promienie, cięciwy i średnicy w narysowanym kole lub okręgu,
- określić, czy dana skala powiększa czy pomniejsza obraz rzeczywisty,
- kreślić odcinki, koła i okręgi, prostokąty i kwadraty w odpowiedniej skali,
- obliczać skalę,
- powiększać lub pomniejszać dane figury (w nawiązaniu do odpowiedniej skali),
- obliczyć na podstawie skali długość odcinka na mapie lub w rzeczywistości,
- zamieniać skalę liczbową na mianowaną i odwrotnie,
- rozwiązywać zadania tekstowe związane ze skalą.